وب

هاست و دامین چیست؟

شرکت‌های هاستینگ، عموما خدمات مربوط به دامنه را نیز به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب، توضیحات بیش‌تری درمورد هاست و دامنه برای شما بیان خواهیم کرد. در ابتدا با بررسی دامنه چیست و سپس هاست چیست در خدمت شما خواهیم بود و سپس در امتداد مقاله می توانید فرق هاست و دامین را به خوبی درک کنید. دامنه یا دامین چیست؟ در تعریف دامنه چیست باید گفت دامنه آدرس وب سایت شما در دنیای اینترنت است. به زبان خیلی ساده در تعریف دامنه چیست باید گفت همان آدرسی که در مرورگر خود برای ورود به هر سایتی وارد می‌کنید دامنه است. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است: نام دامنه و پسوند آن. برای ثبت دامنه، مجاز به استفاده از اعداد، حروف یا ترکیبی از آن دو هستید. کاربران وب سایت شما به آدرس دامین مراجعه خواهند کرد و می توانند سایت شما را مشاهده کنند. (مثال: Name.Domain یا Dkoosha.Ir) نام دامنه بستگی به سلیقه شما و محتوای وب سایت دارد. همان‌طور که گفته شد، این نام می‌تواند متشکل از اعداد، حروف و یا هردوی آن‌ها باشد. نام دامنه با “.” از پسوند آن جدا می‌شود. پسوندها در دو دسته‌ی اصلی بین‌المللی و ملی طبقه‌بندی می‌شوند که انتخاب پسوند مناسب نیز متاثر از حوزه فعالیت وب سایت و نظر شخصی شما خواهد بود. هاست چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ در پاسخ به فضای هاست چیست بایستی گفت هاست یا همان میزبانی وب محلی است که اطلاعات وب سایت شما بر روی آن قرار می‌گیرد تا کاربران از طریق ارتباط با آن، امکان مشاهده وب سایت را داشته باشند. در واقع اطلاعات شما می‌بایست بر روی دستگاهی قرار بگیرد که ۲۴ ساعته و به‌طور مداوم به اینترنت متصل باشد و کاربران در هر لحظه از شبانه‌روز بتوانند در فضای اینترنت، وب سایت شما را مشاهده کنند. از این رو اطلاعات هاست را بررسی کنید برای این منظور می توانید از کارشناسان فروش هاست ما کمک بگیرید . به این دستگاه سرور گفته می‌شود. میزبانی‌های وب ممکن است اشتراکی یا اختصاصی باشند. بسته به سایتی که طراحی خواهید کرد و امکاناتی که این سایت نیاز خواهد داشت، نوع میزبانی خود را انتخاب می‌کنید. هم‌چنین سرور مورد نظر شما ممکن است در داخل کشور یا خارج از آن باشد. با توجه به طیف مخاطبان خود که در داخل یا خارج از کشور هستند، محل سرور را انتخاب خواهید کرد. تفاوت هاست و دامین چیست ؟ اگر بخواهیم به این سوال که تفاوت هاست و دامنه چیست پاسخ دهیم، با یک مثال شروع خواهیم کرد. از مثال معروف آدرس و فروشگاه می‌توانیم استفاده کنیم. اگر شما یک فروشگاه در یک مرکز خرید داشته باشید، فروشگاه شما از چه چیزهایی تشکیل شده است؟ نام و آدرس ساختمان فروشگاه وسایلی که در این ساختمان به فروش می‌رسانید یا برای چیدمان فروشگاه مورد استفاده قرار می‌دهید. یک ساختمان که فروشگاه شما در آن واقع شده‌است. خب ، در این مثال نام و آدرس ساختمان فروشگاه در دنیای اینترنت معادل با دامنه یا Domain خواهد بود. در واقع اگر بخواهیم بگوییم دامین چیست ، اینگونه است که نامی که شما را با آن می شناسند در واقع دامنه شما در فضای اینترنت خواهد بود. محصولات و خدماتی که در وب سایت ارائه می‌گردند، به مثابه وسایلی هستند که در فروشگاه به فروش می‌رسند و طراحی سایت، دکور فروشگاه شما در دنیای اینترنت است. هاست و دامین چیست؟

شرکت‌های هاستینگ، عموما خدمات مربوط به دامنه را نیز به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب، توضیحات بیش‌تری درمورد هاست و دامنه برای شما بیان خواهیم کرد. در ابتدا با بررسی دامنه چیست و سپس هاست چیست در خدمت شما خواهیم بود و سپس در امتداد مقاله می توانید فرق هاست و دامین را به خوبی درک کنید.

هاست و دامین دو عنصر اصلی در راستای ایجاد یک وبسایت هستند.

هاست(Host):

به میزبانی فایل‌ها و داده‌های وبسایت در سرورهای قابل دسترسی اینترنت اشاره دارد. به عبارت دیگر، هاست مکانی است که فایل‌های سایت شما در آن قرار می‌گیرند تا از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند. وقتی شما یک هاست را خریداری می‌کنید، می‌توانید فایل‌های وبسایت خود را بر روی سرورهای هاستینگ آپلود کنید و از طریق آدرس اینترنتی (آدرس IP) به آن دسترسی پیدا کنید.

دامین(Domain):

به نام یا آدرس اینترنتی وبسایت شما اشاره دارد. معمولاً دامین با استفاده از یک نام منحصر به فرد (مثل example.com) و یک پسوند (مثل .com، .net، .org و غیره) تشکیل می‌شود. وقتی شما یک دامین را خریداری می‌کنید، به انتخاب یک نام مناسب و ثبت آن می‌پردازید تا بتوانید به وبسایت خود از طریق آن دسترسی پیدا کنید.

به طور خلاصه، هاست مکانی است که فایل‌های وبسایت شما در آن ذخیره می‌شوند و دامین نام یا آدرسی است که با استفاده از آن می‌توانید به وبسایت خود دسترسی پیدا کنید.

تفاوت هاست و دامین چیست ؟

تفاوت اصلی بین هاست و دامین در مفهوم و کاربرد آنها است:

1. هاست (Hosting):

–  به میزبانی فایل‌ها و داده‌های وبسایت در سرورهای قابل دسترسی اشاره دارد.
– فضایی است که بر روی سرورهای هاستینگ در اختیار شما قرار می‌گیرد.
– به شما امکان می‌دهد فایل‌های وبسایت خود را در فضای اینترنتی آپلود و از طریق آدرس اینترنتی (آدرس IP) یا دامین، به وبسایت دسترسی پیدا کنید.
– می‌تواند اشتراکی (shared) یا اختصاصی (dedicated) باشد. در هاست اشتراکی، سرورها برای چندین وبسایت به صورت همزمان استفاده می‌شوند، در حالی که در هاست اختصاصی، یک سرور به صورت کامل برای یک وبسایت خاص اختصاص داده می‌شود.

 

2. دامین (Domain):

–  به نام یا آدرس اینترنتی وبسایت اشاره دارد.
–  معمولاً با استفاده از یک نام منحصر به فرد (مثل example.com) و یک پسوند (مثل .com، .net، .org و غیره) تشکیل می‌شود.
–  از طریق سیستم نامگذاری دامنه (Domain Name System یا DNS) به آدرس IP سرورهای هاستینگ متصل می‌شود.
– با استفاده از آن، به جای استفاده از آدرس IP، کاربران می‌توانند به راحتی وبسایت شما را پیدا کنند و به آن دسترسی پیدا کنند.
– می‌توانید یک دامین را به یک هاست متصل کنید تا وبسایت خود را در دسترس کاربران قرار دهید.

 

 

جمع بندی:

دامین امکان ایجاد یک هویت منحصر به فرد و شناخته شده برای وبسایت شما فراهم می‌کند، در حالی که هاست فضای فیزیکی است که فایل‌های وبسایت شما در آن ذخیره می‌شوند. با استفاده از دامین، کاربران می‌توانند به راحتی وبسایت شما را پیدا کنند و به آن دسترسی پیدا کنند، در حالی که هاست بستری فراهم می‌کند تا فایل‌ها و اطلاعات وبسایت شما قابل دسترسی از طریق اینترنت باشند.

فرآیند ایجاد یک وبسایت به چه صورت است؟

به طور کلی، فرآیند ایجاد یک وبسایت به این شکل است که شما ابتدا یک هاست را خریداری می‌کنید. سپس فایل‌ها و داده‌های وبسایت خود را بر روی هاست آپلود می‌کنید. برای دسترسی به وبسایت، شما نیاز به یک آدرس اینترنتی دارید. در این مرحله، شما یک دامین را خریداری می‌کنید و آن را به سرور هاستینگ خود متصل می‌کنید. با انجام این مراحل، وبسایت شما از طریق دامین قابل دسترسی و مشاهده است.

مثال برای ایجاد وب سایت:

 

فرض کنید شما یک وبسایت فروشگاهی دارید. شما برای اینکه وبسایت خود را در دسترس مشتریان قرار دهید، ابتدا یک هاست را خریداری می‌کنید. سپس فایل‌های وبسایت، از جمله تصاویر، محصولات، صفحات HTML و غیره، را بر روی هاست آپلود می‌کنید. در این حالت، هاست جایی است که این فایل‌ها ذخیره می‌شوند و از طریق هاست، مشتریان می‌توانند به این فایل‌ها دسترسی پیدا کنند.

حالا شما نیاز دارید تا یک دامنه نیز کسب کنید. برای این منظور، شما یک دامین را خریداری می‌کنید، مانند example.com. سپس این دامین را به سرور هاستینگ خود متصل می‌کنید تا وبسایت شما با استفاده از این دامین قابل دسترسی باشد.

وقتی یک کاربر از طریق مرورگر وب آدرس example.com را وارد می‌کند، درخواست اتصال به سرور شما ارسال می‌شود. سپس سرور هاستینگ شما اطلاعات و فایل‌های مربوط به وبسایت را به کاربر ارسال می‌کند تا صفحه اصلی فروشگاه شما و با سایت شرکتی شما نمایش داده شود. در این حالت، دامین و هاست همکاری می‌کنند تا وبسایت شما در دسترس کاربران قرار بگیرد.

جمع بندی

بنابراین، هاست و دامین دو عنصر مستقل اما مرتبط در فرآیند طراحی وبسایت هستند. هاست فضای فیزیکی است که فایل‌ها و داده‌های وبسایت را در آن ذخیره می‌کند، در حالی که دامین نام یا آدرس اینترنتی است که کاربران از طریق آن می‌توانند به وبسایت دسترسی پیدا کنند. با همکاری هاست و دامین، وبسایت شما در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و قابلیت شناسایی و شناخته شدن در فضای اینترنت را به شما می‌دهد.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *